DigiD aanvragen als u in het buitenland woont

01-08-2014

DigiD aanvragen als u in het buitenland woont.

Steeds meer overheids- en uitkerende instanties vragen om uw DigiD als u via hun website wilt inloggen.

DigiD staat voor Digitale Identiteit en is een persoonlijke combinatie van een gebruikersnaam en een wachtwoord. U gebruikt DigiD om u te legitimeren op internet. Zo weten organisaties dat ze ook echt met u te maken hebben.

Veel overheidsorganisaties en organisaties die een overheidstaak uitvoeren bieden diensten aan met DigiD.

Bijvoorbeeld:

•    nationale organisaties (zoals de Belastingdienst, Donorregister, SVB, UWV, DUO);

•    gemeenten;
•    provincies;
•    waterschappen;
•    politie;
•    ziekenhuizen, huisartsen, apotheken;
•    zorgverzekeraars.

Woont u buiten Nederland en wilt u DigiD aanvragen? Dan kunt u terecht bij enkele gemeenten in Nederland. Daar zijn balies waar u ter plekke een DigiD kunt aanvragen.

Waar kunt u terecht bij een balie?

•    Gemeente Enschede
•    Gemeente Maastricht
•    Gemeente Echt-Susteren
•    Gemeente Den Haag
•    Gemeentebalie op Schiphol

De komende tijd worden er meer balies geopend.

Voorwaarden balie-uitgifte DigiD

U kunt alleen een DigiD aanvragen als u in het bezit bent van:

•    de Nederlandse nationaliteit, én
•    een geldig Nederlands reisdocument (paspoort of Nederlands identiteitskaart), én
•    een burgerservicenummer (BSN), én
•    een mobiele telefoon (die u ook buiten Nederland gebruikt). Deze heeft u nodig voor          het ontvangen van een eenmalige sms-code waarmee u uw DigiD kunt activeren.

Let op:

Bent u vóór 1 oktober 1994 naar het buitenland verhuisd? En heeft u sindsdien niet meer in Nederland gewoond? Dan heeft u geen burgerservicenummer (BSN) en kunt u geen DigiD bij een balie aanvragen.

 

 

Nieuwsbrief

Meld u aan voor onze nieuwsbrief
Aanmelden
© 2012 - 2024 eenhuisinhetbuitenland | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel