Online oriënteren; let op bij Italiaanse portals

Online oriënteren; let op bij portals

Online oriënteren op wat er zoal op de markt is in Italië is een goed idee. In Nederland zijn kopers gewend om zich te oriënteren op Funda. Op die website zijn vrijwel alle huizen te vinden die in het hele land worden aangeboden. Een vergelijkbare website bestaat niet in Italië. Er zijn wel commerciële portals waarop veel makelaars en particulieren hun woningen kunnen plaatsen, maar daar zijn wel enige kanttekeningen bij te plaatsen.

Bekende voorbeelden van commerciële portals in Italië zijn idealista.it, gate-away.com en immobiliare.it. Ook hebben brancheorganisaties van makelaars eigen portals, zoals casa.it en cercacasa.it. De commerciële portals hebben de afgelopen jaren sterk aan bekendheid gewonnen door de hoge marketingbudgetten die worden uitgegeven waardoor ze goed zijn te vinden via Google.

Risico's gebruik voor de huizenzoeker

Aan het gebruik van deze portals kleven voor de buitenlandse huizenkoper flinke nadelen die samenhangen met de wijze waarop de Italiaanse makelaardij is georganiseerd. In Italië werkt een makelaar als 'bemiddelaar' (mediatore) voor beide partijen, die koper en verkoper bij elkaar brengt met als doel een overeenkomst te sluiten. De (erkende) makelaar mag ook aan beide partijen commissie in rekening brengen. Nederlandse huizenzoekers zijn gewend aan een systeem met aan- en verkoopmakelaar maar beseffen vaak niet dat dit systeem in veel Europese landen niet bestaat, ook niet in Italië. De Italiaanse verenigingen van makelaars hebben eigen portals, maar die zijn lang niet zo populair als de grote commerciële portals. Veel Italiaanse makelaars kiezen er daarom voor om (een deel van) hun aanbod ook te publiceren op deze veel populairdere websites. Als de sitebezoeker tijdens het surfen een leuk huis tegenkomt, dan is de stap naar een aanvraag voor meer informatie zo gedaan. En daar kan het fout gaan. Men is zich dan meestal niet bewust van het feit dat je daarmee in de database van de publicerende makelaar terecht komt. Wie daarna bij verdere interesse een bezichtiging of aankoop met een eigen (aankoop)makelaar wil realiseren, zal door de betrokken publicerende makelaar als diens klant beschouwd worden. Deze zal zijn koperscommissie (meestal) niet meer willen afstaan en de koper, die ook gebruik wil maken van een Nederlandssprekende makelaar zoals ItaliaCasa, wordt dan geconfronteerd met dubbele makelaarskosten. Als het eerste contact door ItaliaCasa wordt gelegd dan kan in veel gevallen een collegiale samenwerking afgesproken worden waarbij ItaliaCasa als uw aankoopmakelaar kan optreden en de verkopende makelaar afziet van het in rekening brengen van courtage aan de koper. Het is dan dus zaak om geen aanvraag via de website portal te doen, en het object van interesse aan ItaliaCasa door te geven die vervolgens namens u contact met de verkoopmakelaar legt.

Jungle van woningen

Wat bij het gebruik van deze portals ook direct opvalt is dat veel woningen meerdere keren voorkomen. Deze zijn dan gepubliceerd door verschillende makelaars. Ook dit hangt samen met het systeem van de Italiaanse makelaardij en in het bijzonder het ontbreken van exclusieve verkoopmandaten. Italiaanse verkopers bieden hun huis zelden bij één makelaar te koop aan. Het verwarrende gevolg hiervan is dat huizenzoekers hetzelfde huis vaak meerdere keren tegenkomen, aangeboden door verschillende makelaars en regelmatig ook nog met verschillende prijzen. Verder is het op deze portals heel moeilijk om het kaf van het koren te scheiden. Er is een groot verschil tussen woningen die geschikt zijn als second home voor buitenlanders en woningen die echt voor de Italianen zelf als eerste huis geschikt zijn. Alle typen woningen staan op deze sites kriskras door elkaar en dat komt het overzicht niet ten goede. Ook worden goede objecten en 'rommel' door elkaar gepresenteerd. Vaak is er op deze portals weinig informatie beschikbaar over ligging, uitzicht en omgevingsfactoren waardoor een huis heel aantrekkelijk kan lijken maar het in werkelijkheid niet is omdat het bijvoorbeeld uitkijkt op een lawaaiige steengroeve of een industrieterrein. Omdat ligging en uitzicht juist hele belangrijke factoren zijn voor de meeste buitenlandse huizenkopers zal het niet verbazen dat ItaliaCasa geen groot voorstander is van het gebruik er deze sites.

Bron en voor meer informatie

Laura de Rooy-Dekker

ItaliaCasa Italian Property

NL: +31 71 3649732

B: +32 3 3699432
I: +39 0332 1791448

E. lderooy@italiacasa.net

www.italiacasa.net
www.facebook.com/italiacasa

Nieuwsbrief

Meld u aan voor onze nieuwsbrief
Aanmelden
© 2012 - 2024 eenhuisinhetbuitenland | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel