Juridische aspecten bij aankoop van een huis aan de Costa del Sol

IK BEN EEN BUITENLANDER EN IK WIL EEN HUIS KOPEN AAN DE COSTA DEL SOL

FREQUENTE VRAGEN EN TWIJFELS 

We weten dat de aankoop van een onroerend goed niet moeilijk is, maar het gaat wel om verdere juridische en fiscale implicaties, waarvan we in het tweede deel van het artikel de meest voorkomende zullen proberen te verduidelijken.

1.- Is het aan te bevelen om gebruik te maken van een overdrachtsadvocaat?

Het is de beslissing van de koper om al dan niet gebruik te maken van een advocaat, maar er zijn vele redenen waarom u de professionele diensten van een Spaanse advocaat die gespecialiseerd is in vastgoedrecht zou moeten contracteren. Een advocaat kent als geen ander de lokale wetten en belastingen, daarom is het sterk aanbevolen dat u contact opneemt met een advocaat, omdat dit zorgt voor een soepeler, probleemloos en 100 % veilig aankoopproces.

2.- Welke informatie moet ik over het onroerend goed krijgen voordat ik het koop?

Voor de aankoop van een woning in Spanje, zijn er een aantal fundamentele controles en zoekopdrachten uit te voeren: bijvoorbeeld: - bevestig de naam van de wettelijke eigenaar; controleer of er eventuele kosten of hypotheken op de woning; zorg ervoor dat er geen schulden zijn, d.w.z. lokale belastingen en rekeningen van nutsbedrijven; enz.

De sleutel is het uitvoeren van zoekopdrachten in de gemeenteraad en in het Kadaster om bijgewerkte informatie over het pand te krijgen en om te bevestigen dat alles correct is, en dat het pand zonder problemen kan worden gekocht. De advocaat is de juiste persoon om deze zoekopdrachten uit te voeren en om te bevestigen dat het eigendom in goede juridische staat is en dat het klaar is om gekocht te worden.

In het geval dat de woning deel uitmaakt van een urbanisatie, is het essentieel dat de gemeenschap van eigenaars bevestigt dat de woning up-to-date is met de gemeenschapskosten. Anders zou de koper verplicht kunnen worden om de verantwoordelijkheid te nemen voor eventuele eerdere schulden.

3.- Welke documenten heb ik nodig voor de aankoop van een woning in Spanje?

Het kopen van een woning in Spanje is eenvoudig. De enige vereiste documenten zijn een origineel, geldig (d.w.z. niet verlopen), paspoort of identiteitskaart, om de identiteit van de koper te bevestigen; en een NIE-nummer (fiscaal identificatienummer voor buitenlanders), dat kan worden verkregen in de politiebureaus in Spanje. Het is een vrij eenvoudige procedure.

Houd er ook rekening mee dat het voor het overmaken van het benodigde geld om de aankoopprijs te betalen, van essentieel belang is dat de koper een Spaanse bankrekening heeft. De meeste advocatenkantoren hebben hiervoor een "klantenrekening", dus de koper die gebruik maakt van een advocaat heeft pas een persoonlijke bankrekening nodig als de aankoop is afgerond.

4.- Als de aankoop is voltooid, moet ik dan nog meer papierwerk doen?

Wanneer de koopakte voor een notaris is ondertekend, is het noodzakelijk om de overdrachtsbelasting (8 % van de koopprijs) binnen 30 dagen te betalen en de eigendomsakte naar het kadaster te brengen, zodat de eigendom kan worden geregistreerd.

De contracten voor, water, elektriciteit, lokale belastingen en gemeenschapskosten zouden allemaal moeten worden gewijzigd in de naam van de koper; ook zouden permanente opdrachten moeten worden geregeld om toekomstige rekeningen te dekken.

Een advocaat zou in staat zijn om al deze zaken op een snelle manier te regelen, zonder problemen - een andere goede reden om een advocaat in te huren bij de aankoop van uw woning in Spanje.

Bedankt en take care!

Axarquiasolicitors

Hennie Peute

https://www.marbellasolicitors.com/

hennie@axarquiasolicitors.com

 

 

 

 

 

Nieuwsbrief

Meld u aan voor onze nieuwsbrief
Aanmelden
© 2012 - 2024 eenhuisinhetbuitenland | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel